Saturday, August 06, 2005

He is ALLAH, the one!

Assalamua’laikumwarahmatuallahiwabarokatuh..
BismillahiRohmaanirrohim..


Lisa tertarik dgn kertas kerja Bro shah kirit bin kal kulal Govinder..
Kewajipan berdakwah kepada Bukan Islam n Islah pada orang Islam..

Hujah:

Dengan nama Allah yang Maha pengasih lagi maha Penyayang
1)“katakanlah:”dialah Allah, Yang Maha Esa’
2).Allah adalah tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu.(Allah menjadi tumpuan sekalian makhluk meminta hajat)
3)Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan.
4)dan tidak ada seorang pun yang setara dengan dia’
Al-Ikhlas/112:1-4

‘In the name of Allah , the Beneficent ,the Merciful
1)Say :He is Allah, the one !
2)Allah , the eternally Besought of all!
3)He begetteth not nor was begotten
4)And there is none comparable unto Him’
Al-Taw hid or al-ikhlas (the purity of faith/The Unity)/112:1-4

Katakanlah (wahai Muhammad):Wahai ahli kitab,marilah kepada satu kalimah yang bersamaan antara kami dan kamu,iaitu kita semua tidak sembah melainkan Allah,dan kita tidak sekutukan dengan Nya suatu juapun;dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian yang lain untuk dijadikan orang2 yang di puja dan di dewa2 kan selain dari Allah.
Ali-Imran/3:64

Say: O People of the Scripture! Come to an agreement between us and you:that we shall worship none but Allah,and that we shall ascribe no partners unto Him, and that none of us shall take others for lords beside Allah. And if they turn away,they say: Bear witness that we are they who have surrendered(unto Him)
3:64

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa,lalu Dia bersemayam di atas ‘Arsy.Dia melindungi malam dengan siang yg mengikutinya dgn cepat dan (diciptakanNya pula) matahari, bulan dan bintang2(masing2 tunduk kepada perintahNya.Ingatlah urusan menciptakan dan memerintah hanyalah haq Allah.Maha suci Allah.Maha suci Allah,tuhan semesta alam.
Al-a’raf/7:54

Lo! Your Lord is Allah Who created the heavens and the earth in six Days, then mounted He the Throne.he covereth the night with the day,which is in haste to follow it,and hath made the sun and the moon and the stars subservient by His command.His verily is all creation and commandment. Blessed be Allah, the Lord of the Worlds!
7:54

“Bukankah aku ini tuhanmu:Mereka menjawab Betul (Engkau tuhan kami).Kami menjadi saksi Kami lakukan demikian itu agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan ‘sesungguhnya kami (Bani Adam) adalah orang2 yang lalai terhadap ini (keesaan Tuhan)
Al-A’raf/ 7:172

And remember when thy Lord brought forth from the Children of Adam,from their reins,their seed, and made them testify of themselves,(saying): Am I not your Lord? They said: Yea, verily; we testify.(that was) lest ye should say at the Day of resurrection: Lo! Of this we were unaware;
7:172

Sesungguhnya berhala2 yang kamu seru selain Allah itu adalah makhluk (yang lemah) yang serupa juga dengan kamu.Maka serulah berhala-berhala itu lalu biarkanlah mereka memperkenankan permintaanmu,jika kamu memang orang yang benar.
7:194

Lo! Those on whom ye call beside Allah are slaves like unto you. Call on them now, and let them answer you, if ye are truthful!
7:194

Apakah berhala2 mempunyai kaki yg dengan itu ia dapat berjalan atau mempunyai tangan yg dgn itu ia dapat bertindak dgn keras atau mempunyai mata yg dengan itu ia dapat melihat atau mempunyai telinga yg dengan itu ia dapat mendengar?
Katakanlah’Panggillah berhala2mu yg kamu jadikan sekutu Allah.Kemudian lakukanlah tipu helah (untuk mencelakakan)-Ku tanpa memberi tempoh (kepada-ku)
7:195

Have they feet wherewith they walk, or have they hands wherewith they hold, or have they eyes wherewith they see,or have they ears wherewith they hear? Say: call upon your (so called) partners (of Allah), and then contrive against me, spare me not!
7:195

sesungguhnya pelindungku ialah Allah yg telah menurunkan al-kitab (al-Qur’an) dan Dia melindungi orang2 yg soleh
7:196

‘Lo! My Protecting Friend is Allah who revealeth the Scripture. He befriendeth the righteous
7:196

Dan berhala2 yg kamu seru selain Allah tidaklah sanggup menolongmu,bahkan tidak dapat menolong dirinya sendiri
7:197

They on whom ye call beside Him have no power to help you, nor can they help themselves
7:197


Dan jika kamu sekalian menyeru (berhala-berhala) untuk memberi petunjuk,nescaya berhala2 itu tidak dapat mendengarnya.Dan kamu melihat berhala2 itu memandang kepadamu padahal ia tidak melihat.
7:198

And if ye (Muslims) call them to the Guidance, they hear not; and thou (Muhammad) seest them looking toward thee,but they see not..
7:198

Benar ke ana dan antum semua beriltizam dengan kalimah syahadatain…
Betul ke kita meletakkan ILLAH hanya pada Allah
Atau sesama makhluk…ciptaan Allah…

Jika mendengar azan..kita masih lagi leka dengan melihat AF..maknanya kita letakkan ILlah pada tempat yg salah…

Jika takut dengan pemerintah yg zalim dan masih mentaatinya…kita masih meletakkan lLlah di tempat yg salah…

Jika kita tak berani berkata benar kerana hendak mencari redha manusia..kita masih lagi meletakkan ILlah di tempat yang salah…

Jika kita berbuat maksiat dan masih melakukannya …kita masih meletakkan ILlah di tempat yang salah..

Jika kita takut sekiranya anak isteri,harta yang kita kumpul dan tempat tinggal hilang bila berjihad..kita masih meletakkan IlLah di tempat yg salah..

Bawalah Allah di mana sahaja kamu,,
Allahu mai’, Allahu nazori, Allahu syahidi,


“Semoga Allah swt mengumpulkan kita bersama mereka semua di atas jalan dakwah di dalam jannatul Na’im..dan mengurniakan syahid pada jalan Nya….ameen..

Allahu Akhbar…

Ana pejuang Islam….

No comments: