Friday, February 11, 2011

Jalan Golongan Yang Selamat

Bismillahirrohmanirrohim...

Alhamdulillah..anakku..lapang cket ummi rasa selepas hari ni penat sangat seharian masuk kuliah buat homework,beruntunglah bagi sesiapa yang Allah bagi kelapangan masa.Semoga dapat menggunakan nyer dengan semanfaat-semanfaatnyer.

Ummi rasa banyak masa yang ummi kena cover balik coz rasanya ummi masih terbelakang dalam beberapa perkara.Dalam menuntut ilmu.Bernikah.Cemburu juga ummi dengan rata2 sahabiah ummi yang telah Allah angkat darjatnyer menjadi suri pelengkap suami sedang ummi masih terkapai-kapai kat bahtera Bumi Allah yang semakin usang dan tua ini.Bersyukurlah kalian para isteri sesungguhnya kamu telah dipelihara oleh Allah dari segala bentuk ancaman diluar dan diangkatkan darjat yang mulia disisi Allah sedangkan masih ramai yang “sendirian” dan berharap serta berjuang berhempas pulas di badai yang berombak ni..hanya Allah sahaja tempat pergantungan dan memohon harapan.(Mohon juga satu hari nanti Allah perkenankan)

Anakku...ummi kat sini,kat bumi ini sayang ada banyak tanggungjawab..Kalau anakku tahu selain sebagai seorang anak kepada ibubapanya ummi juga adalah seorang khalifah ...ya Khalifah..Ummi ada tanggungjawab untuk menjaga dan memakmurkan alam ini sayang..

Firman Allah “dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka beribadah kepadaku (adz-Dzariyat:56)..Sungguh hanya orang-orang yang tertentu sahaja yang bakal selamat di bumi ni.

“Jalan Golongan yang selamat” karangan Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu Penerbit Darul Haq,Jakarta..Manhaj(Jalan) golongan yang selamat antaranya:-

1)Golongan yang setia berpegang teguh kepada manhaj rasuluallah dalam hidupnya, dan manhaj para sahabat sesudahnya.

2)Golongan yang akan kembali merujuk kepada firman Allah dan sabda RasulNya tatkala terjadi perselisihan dan pertentangan di antara mereka.

3)Golongan yang tidak mendahulukan perkataan seseorang atas firman Allah.

4)Golongan yang sentiasa menjaga kemurnian tauhid.

5)Golongan yang senang menghidupkan sunnah-sunnah Rasulullah dalam ibadah,perilaku dan segenap hidupnya.

6) Golongan yang tidak fanatik kecuali kepada Firman Allah dan Sabda Rasulnya yang ma’shum, yang berbicara tidak berdasarkan hawa nafsu.

7)Golongan yang adalah para ahli hadits

8)Golongan yang menghormati para imam mujtahidin,tidak fanatik terhadap salah seorang di antara mereka.

9) Golongan yang menyeru kepada yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran.

10)Golongan yang mengajak seluruh umat Islam agar berpegang teguh kepada sunnah rasul dan sahabatnya

11)Golongan yang mengingkari peraturan dan perundangan-perundangan yang dibuat oleh manusia jika bertentangan dengan ajaran Islam

12)Golongan yang mengajak seluruh umat Islam berjihad di jalan Allah.

Anakku..doakan ummi..jadi golongan yang terselamat ya...

ummi yang merindui...

Wa’allahu ‘alam

No comments: